De basis van SEO

SEO

Je website is je visitekaartje. Maar visitekaartjes zijn waardeloos wanneer je ze niet uitdeelt. Net zo is je website nutteloos wanneer niemand deze kan vinden. Daarom is SEO zo belangrijk. Maar wat is SEO en hoe kun je er je voordeel mee doen?

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization en draait maar om één ding: zorgen dat jouw website optimaal is ingericht voor zoekmachines. Zoekmachines moeten de site vinden en een inschatting maken van hoe behulpzaam deze is voor je bezoekers.

Wat basisbegrippen

Bij het schrijven over SEO is het onvermijdelijk dat er wat vaktermen worden gebruikt. Door deze vaktermen lijkt SEO soms veel moeilijker dan het echt is. Daarom eerst even de belangrijkste termen, zodat je precies weet wat we bedoelen wanneer we deze gebruiken.

Backlinks: Een backlink is een linkje naar jouw website.

Indexeren: Wanneer we spreken over het indexeren van je site bedoelen we dat een zoekmachine zoals Google weet welke pagina’s jouw site heeft en hiervan een inschatting heeft gemaakt.

Metatags: Metatags zijn voor de bezoeker van je website niet zichtbaar, maar zijn in de code meegenomen. Zoekmachines gebruiken deze om een inschatting te maken van waar de website over gaat. Veel gebruikte metatags zijn “description” (een beschrijving van waar de agina over gaat) en “keywords”, de steekwoorden van je pagina. Voor dit artikel is de description bijvoorbeeld: “De basis van SEO: Hoe haal je resultaat uit zoekmachineoptimalisatie”. De keywords zijn: “SEO, zoekmachineoptimalisatie, website). Omdat de keywords-metatag vroeger veel werd misbruikt heeft Google besloten deze niet meer mee te nemen in haar zoekresultaten, maar het blijft nuttig om te beoordelen hoe goed je de SEO op een pagina hebt uitgevoerd.

Pagerank: Vroeger kon je zien hoe belangrijk Google een pagina vond. Elke site kreeg een Pagerank. Helaas is deze al sinds 2013 niet meer te zien. Bovendien zijn sindsdien veel veranderingen doorgevoerd in de algoritmes van Google. De term Pagerank wordt nog wel gebruikt, maar eigenlijk heeft deze niet veel praktische waarde meer.

Ranking: De ranking geeft aan hoe hoog je in Google (of een andere zoekmachine) staat. Deze ranking kan voor elke zoekopdracht anders zijn, afhankelijk van de persoon, de locatie en andere factoren. Het doel van SEO is een zo hoog mogelijke ranking te behalen voor zoveel mogelijk zoekopdrachten.

SERP: Deze afkorting staat voor Search Engine Page Results. Oftewel het scherm dat je ziet wanneer je je zoekterm in Google hebt ingegeven. We noemen dit ook wel de pagina met zoekresultaten.

Zoekwoord of zoekterm: Dit zijn de woorden waarop je gevonden wilt worden in Google. Dus wanneer je een dierenwinkel hebt in Utrecht, dan ligt de zoekterm “Dierenwinkel Utrecht” voor de hand. Maar je kunt ook “hond kopen Utrecht” gebruiken.

In grote lijnen zijn er twee soorten SEO die je kunt toepassen op je website, namelijk on-site en off-site seo. On-site SEO gebeurt op je eigen website en heb je dus volledig in eigen hand. Off-site SEO gebeurt op andere websites (bijvoorbeeld backlinks) en is daarom iets lastiger.

Je website is je visitekaartje. Maar visitekaartjes zijn waardeloos wanneer je ze niet uitdeelt. Net zo is je website nutteloos wanneer niemand deze kan vinden. Daarom is SEO zo belangrijk.

Beginnen met SEO

Ga eens naar Google en vul de volgende term in: site:www.jouwdomeinnaam.nl. Voor ons zou dat zijn site:picoyellow.nl

Indien je in de zoekresultaten de meeste pagina’s van je website te zien krijgt, heb je een goede uitgangspositie. Google kent je site en heeft deze grotendeels geindexeerd. Als je site onbekend is zou het kunnen zijn dat je “Geen resultaten” als antwoord krijgt. Dan is er iets niet in orde: Google kent je site namelijk helemaal niet.

Meld je ook aan bij Google Search Console en Google Adwords. Deze zijn gratis en geven een schat aan waardevolle informatie over je website. Zo vertelt Google je wat je moet doen om beter te worden gevonden.

Zoekwoorden onderzoek

Met de zoekwoordenplanner van Google Adwords geeft Google suggesties voor zoektermen, gebaseerd op de zoektermen die je zelf relevant acht. De zoekwoordenplanner baseert zich op miljoenen echte zoekopdrachten. Erg handig, dus! Je hebt hier tegenwoordig echter wel een werkend AdWords account voor nodig. Wij werken met de keyword tool van Mangools. Erg handig en je kunt voor verschillende landen gemakkelijk onderzoek doen!

Eerste stappen bij SEO

Het wordt nu tijd om echt iets te gaan doen aan SEO. We beginnen bij het makkelijkste.

Metatags

Geef elke pagina een goede beschrijving, zodat de bezoeker al in Google ziet waar de pagina over gaat. Natuurlijk staat je zoekwoord in die omschrijving.

Interne links

Verwijs op je pagina’s naar andere (relevante) pagina’s op je website. Dat vinden zowel Google als je bezoekers leuk.

Werk aan je content voor SEO

Kijk ook eens kritisch naar je content. Zorg dat je zoektermen er in voorkomen, liefst ook in de tussenkopjes. Durf ook te variëren. Wil je gevonden worden op “gevelreiniging”? Gebruik dan ook termen als “reinigen van de gevel”. Zorg ook dat content robuust is. Een artikel wordt beter gevonden wanneer de tekst langer is, omdat dit blijkbaar meer informatie bevat.

Neem SEO serieus

Met de bovenstaande stappen heb je al veel winst behaald. Maar vergeet niet dat SEO een proces is dat altijd door blijft gaan. Bij elke nieuwe pagina, bij elk artikel moet je SEO in gedachten houden. Kijk ook regelmatig naar de Google Analytics en je Google Searc h Console om nieuwe SEO-acties op te baseren.

SEO kan best arbeidsintensief zijn. Veel ondernemers besluiten dit werk uit te besteden aan een specialist, zoals PicoYellow.nl. Daar valt veel voor te zeggen. Maar de eerste stappen op het gebied van SEO kun je met de info uit dit artikel heel goed zelf zetten.

SEO liever uitbesteden aan Pico Yellow?

Vrijblijvende offerte aanvragen

Geef een reactie!